lørdag 7. november 2009

Sjette kursdel

Denne siste delen av kurset tok for seg MySpace, Facebook, Twitter og Skype.

MySpace har jeg visst ikke hørt så mye om før? Det så veldig ryddig og enkelt ut, lett å søke etter forskjellige kategorier, oversiktlige faner, og dette kunne man gjøre uten å være registrert. Bra!

Facebook har jeg selvsagt hørt om, og jeg hadde vel en ganske god formening om hva det er. Her kom jeg ikke lenger enn til innloggingssiden uten å være registrert bruker. Men jeg skjønner at dette sikkert er nyttig for enkelte grupper som ønsker å holde tett kontakt. Her kan man oppdatere seg (og andre) ang. aktiviteter av ymse slag. Man kan koble seg til grupper med samme interesser som en selv, søke opp gamle skolekamerater, og stort sett holde kontakten med en masse mennesker på en enkel og "uforpliktende" måte. Men jeg føler vel (kanskje feilaktig?) at dette først og fremst er en ungdomsgreie. Ihvertfall har jeg hørt en del om planlegging av fester osv........

Jeg har vært inne og tittet på Facebook-gruppen til Webtonull flere ganger. Lest alle innleggene og fått noen tips (spesielt fra Jostein, da). Jeg ser helt klart nytten av et slikt diskusjonsforum, dette var jo et skoleeksempel. Men det var ikke så mange av de 300 som hadde deltatt? Kanskje de føler som meg:

Min største innvending mot nettbruk i det hele tatt, er at det tar så mye tid. Spesielt når man får opp linker til beslektede emner i øst og vest - man kan komme langt ut på viddene, og veldig mye er jo i og for seg interessant. Men som lesehest og trofast bibliotekbruker, vil jeg faktisk heller lese en bok........

Twitter har jeg selvfølgelig også hørt og lest om tidligere, ikke minst i forbindelse med siste valgkamp. Lynkurset til Ida Aalen var veldig opplysende! Også de tilknyttede artiklene og kommentarene var interessante og greie å lese.

Skype var et nytt begrep for meg. Men jeg har jo hørt om IP-telefoni. Tidligere var det vel ikke særlig godt rent teknisk, med ekko og ubehagelig lyd. Men jeg forstår at dette nå er blitt mye bedre. Det høres besnærende ut å kunne ringe gratis til hele verden. Nå har ikke jeg det behovet, og kommer nok ikke til å skaffe meg slikt utstyr i overskuelig fremtid. Men det virker utrolig enkelt!

Som jeg nevnte innledningsvis i denne bloggen, så er jeg en veldig "privat" person, og ønsker ikke å opprette noen slags profil på nettet. Derfor har jeg ikke registrert meg i noen av nettsamfunnene her. Håper kursleder synes dette er greit.

Jeg har imidlertid hatt stort utbytte av kurset, veldig ålreit å få vite hva alle disse nye begrepene egentlig går ut på. Nå føler jeg meg ikke lenger som en fullt så håpløs datasinke. Jeg har printet ut alle modulene og laget et fint kompendium slik at det blir enkelt å gå tilbake og slå opp ting jeg lurer på senere. (Jeg er altså så gammeldags at jeg fortsatt foretrekker å ha ting på trykk og ikke bare på skjerm!)

Tusen takk til Jostein for tålmodig svar på alle rop om hjelp, og takk til biblioteket som arrangerte kurset! Det må dere gjenta ved en senere anledning, slik at riktig mange får sjansen til å være med. Dere burde kanskje ta dere råd til å annonsere litt også, det var helt tilfeldig at jeg plukket med meg en folder på Rygge bibliotek en dag jeg sto i kø ved skranken og ventet på å bli "stemplet ut". Det var et lykketreff!

1 kommentar:

  1. Tusen takk for deltagelsen! Du har vært kjempeflink!

    SvarSlett